Syukur selesai sudah pembentangan peringkat awal aku. Pensyarah subjek Kaedah Penyelidikan agak membantu dan juga jenis tidak berkira. Aku menghargai bantuan yang diberikan oleh para pensyarah jadi aku kini mempunyai banyak masa untuk menilai semula bahan-bahan yang aku kumpulkan. Aku akan mengambil peluang ini untuk menulis mengenai pengalaman aku pada hari ini.
Pada pagi ini aku telah tertidur selepas bersolat Subuh. Tiba-tiba Firdaus, seorang karkun Tabligh menghubungi telefon aku sekitar jam 9.58 pagi dan mengingatkan aku mengenai satu program di masjid. Aku yang menerima panggilan itu secara tiba-tiba pun berasa terharu kerana aku memang tinggal berseorangan di tingkat 10 yang paling atas sekali di hostel Tekun itu. Bahagian itu dikhaskan kepada pelajar pascasiswazah dan doktor falsafah kerana kononnya mereka perlu ketenangan sedangkan bukan semua pun pelajar peringkat ijazah lanjutan itu belajar sepenuh masa atau tinggal di hostel itu sepanjang masa. Sesetengahnya menyewa bilik namun mereka bekerja dan tinggal di rumah mereka di luar. Mereka hanya datang pada masa tertentu sahaja untuk berhubung dengan supervisor tesis atau disertasi mereka. Jadi, aku keseorangan sahaja sepanjang masa di bilik. Hanya Tuhan sahaja tahu betapa sunyinya aku tanpa perhubungan dengan manusia lain di atas kayangan itu.
Kalau di rumah pun, aku sebenarnya banyak mengikut ibu aku ke surau untuk aktiviti kelas agama beliau itu. Bagi orang tua, itulah aktiviti sosial mereka bertemu dengan rakan-rakan sambil belajar dan menghabiskan masa dengan perkara yang bagi mereka bersesuaian dengan usia mereka. Kadang-kala aku mengikut bapa aku minum-minum atau ke surau yang berdekatan dengan rumah kami. Bapa aku berasa kekok untuk mengikut ibu aku tahu sahajalah. Beliau bukan seorang mak cik, beliau adalah seorang lelaki tua. Beliau tiada kawan di Putrajaya itu, kalau aku pulang ke rumah bercuti semester maka aku sahajalah kawan beliau.
Berbalik kepada cerita Firdaus ini, maka aku pun bersetuju sahaja mengikut program mereka dan bersedia mendengar mesyuarat mereka di masjid USM itu. Disebabkan aku tiada kawan pun di Universiti Sains Malaysia (USM) pada ketika itu maka aku teringat pula kata-kata Ali r.a. bahawa, "Orang yang menyedihkan sekali dalam kalangan manusia itu adalah orang yang gagal mencari saudara semasa hayatnya. Lebih menyedihkan lagi nasibnya itu adalah apabila dia yang bertemu seorang saudara namun dia kehilangannya pula."
Disebabkan aku pun keseorangan di USM itu maka aku pun menghargai apabila ada orang yang mengajak aku bersosial walaupun cara bersosial mereka itu mungkin agak kekok buat aku. Aku sebenarnya mengajak Firdaus melawat bilik aku dan mengajar aku mengenai prinsip Tabligh mereka itu supaya aku faham. Aku tak tahu pun yang kelompok Tabligh ini mempunyai kitab dan himpunan hadis mereka sendiri. Namun, dia langsung tidak melawat aku. Dia hanya meminta aku ke mesyuarat di masjid mereka yang berlangsung pada hari ini. Aku hanya bersetuju dan memandang positif, mungkin aku boleh melihat bagaimana mereka menjalankan kegiatan sosial mereka.
A. Pengalaman dengan Tabligh
Berdasarkan pemahaman asas aku, kelompok ini menggelarkan kerja dakwah mereka itu sebagai 'kerja agama' atau Tabligh. Ia adalah kegiatan yang pernah dijalankan oleh nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat baginda. Aku membuat beberapa carian di Google mengenai Tabligh untuk mendapatkan sedikit maklumat. Terdapat beberapa pandangan yang positif dan juga yang negatif mengenai ahli pergerakan mereka. Sebenarnya, bapa saudara sebelah ibu aku pun merupakan ahli pergerakan ini. Beliau menyertai pergerakan ini mungkin selepas menyedari bahawa kehidupan lamanya yang tidak secocok dengan keinginannya. Sejujurnya, aku tidak begitu berminat pun dengan pergerakan ini sebelum ini dan bapa aku pun tidak membenarkan aku mengikuti sebarang pergerakan yang pelik-pelik. Selain itu, aku tidak mempunyai hubungan yang baik atau pun rapat dengan saudara aku di sebelah mana pun jadi aku tidak terasa hendak mengambil tahu mengenai perkara yang mereka lakukan. Sepupu aku iaitu anak kepada bapa saudara Tabligh aku seperti Elyas pun nampak seperti berlagak sahaja.
Selain itu, aku sebenarnya bukanlah seorang yang tuli mengenai isu agama. Aku pun mempunyai pendidikan agama yang diperolehi dalam sekolah harian dan sekolah agama sehingga ke peringkat menengah rendah. Cuma persekitaran menyebabkan aku terasa tidak berminat untuk menunjukkan minat mengenai hal-hal sebegitu. Kalau aku pulang ke kampung, arwah datuk sebelah ibu aku nampaknya seperti berpandangan tinggi kepada keluarga bapa saudara Tabligh aku itu manakala kami yang sering pulang dan terlibat menjaga beliau serta nenek aku itu pula diperlecehkannya. Keadaan ini seterusnya menjadikan aku lebih tidak berminat lagi dengan perkara keagamaan. Datuk sebelah ibuku itu pernah dilantik menjadi imam pertama di masjid Ali-Imran, Kampung Ulu Pauh, Arau di Perlis. Selepas arwah nenekku jatuh sakit, kami membawa mereka ke Lembah Klang kerana tiada sesiapa yang menjaga mereka.
Selepas arwah datukku meninggal dunia, aku terasa bersalah pula kerana aku terasa tersinggung dengan sikapnya yang memperlecehkan aku serta keluargaku. Aku mendapat maklumat dari kakak aku yang ketiga bahawa beliau menulis surat dalam huruf Jawi meminta maaf kepada aku dan adik-beradikku yang lain jika beliau menyakiti hati kami sebelum beliau meninggal. Aku tiada rasa marah lagi kepada arwah dan cuba bersopan santun dengan semua orang selepas itu termasuklah dengan ahli pergerakan Tabligh yang aku temui di hostel RST itu.
B. Mesyuarat Tabligh
Berdasarkan kepada mesyuarat yang aku hadiri di masjid USM itu, aku mendapati bahawa mereka sangat menekankan mengenai kepentingan 'kerja agama' dan menerima beberapa maklumat berkenaan dengan kegiatan yang dijalankan oleh pergerakan Tabligh itu:
- ahli pergerakan Tabligh dalam kalangan pelajar haruslah menguruskan masa dengan baik dan menyiapkan tugasan yang diterima sebelum menyertai khuruj atau keluar menyebarkan ajaran Islam; dan
- mereka mengadakan sesi seperti yang aku selalu lihat selepas solat Isya' iaitu mereka meminta nama untuk disenaraikan dalam buku nota bagi kegiatan khuruj.