Abad ke-20 dan Abad ke-21

Berikutan Perang Dunia I, kekalahan dan pembubaran Empayar Osmaniah dan pelupusan Khalifah Osmaniah oleh Mustafa Kamal Ataturk yang menjadi pengasa Republik Turki, ramai sekali Muslim memandang bahawa kuasa politik 'agama' mereka mulai malap. Timbul kebimbangan mengenai penyebaran idea Barat dan pengaruh mereka yang menyusup masuk ke dalam masyarakat Muslim. Hal ini membawa kepada kebencian terhadap pengaruh kuasa Eropah. Ikhwanul Muslimin dibentuk di Mesir sebagai pergerakan yang menentang dan menggugat kedudukan British.

Pada tahun 1960an, ideologi yang utama sekali dalam dunia Arab ketika itu adalah pan-Arabism. Pan-Arabism tidak menekankan agama sebaliknya menggalakkan pengasasan negara sosialis atau sekular berdasarkan kepada nasionalisme Arab berbanding dengan Islam. Sebagai contoh, parti Ba'ath di Iraq dan Syria. Walau bagaimanapun, kerajaan-kerajaan yang didasarkan kepada nasionalisme Arab kemudian mendapati bahawa mereka mengalami kelembapan ekonomi. Di samping itu, sempadan-sempadan yang memisahkan negara-negara Arab ini pun semakin dipandang sebagai ciptaan dan cetusan dari penjajahan. Pada hakikatnya pun sempadan tersebut dilukiskan di dalam peta oleh kuasa penjajah Eropah.

Contemporary movements

Some common political currents in Islam include:

Sunni and Shia differences

According to scholar Vali Nasr, political tendencies of Sunni and Shia Islamic ideology differ, with Sunni Islamic revivalism "in Pakistan and much of the Arab world" being "far from politically revolutionary", while Shia political Islam is strongly influenced by Ruhollah Khomeini and his talk of the oppression of the poor and class war. Sunni revivalism "is rooted in conservative religious impulses and the bazaars, mixing mercantile interests with religious values." ... Khomeini's version of Islamism engaged the poor and spoke of class war.

This Cleavage between fundamentalism as revivalism and fundamentalism as revolution was deep and for a long while coincided closely with the sectarian divide between the Sunnis - the Muslim world's traditional `haves`, concerned more with conservative religiosity - and the Shia - the longtime outsiders,` more drawn to radical dreaming and scheming."[61]

Graham Fuller has also noted that he found "no mainstream Islamist organization (with the exception of [shia] Iran) with radical social views or a revolutionary approach to the social order apart from the imposition of legal justice."[62]